Hodnocení z největšího nezávislého čtenářského portálu
72%
(5 Hodnocení)
Online knihkupectví Palmknihy vám jako jediný e-shop přináší nezávislé čtenářské recenze a hodnocení oblíbeného portálu Databazeknih.cz
Populární hodnocení
17.11.2018
52
Možná bych neměl ani hodnotit.
Ale jako příznivec Jaroslava Seiferta jsem Ludvíka Kunderu přečíst musel. On je totiž nositelem Ceny Jaroslava Seiferta.
A podivuji se nad tím, jak někdo tak jiný může toto ocenění získat. Surrealismus ve své nejzazší podobě.
Básně těžké, myšlenkové, snové, složité a těžkopádné.
Určitě se obtížně skládají a klobouk dolů před mistrovstvím tohoto typu.
Nicméně, do mého...
Možná bych neměl ani hodnotit.
Ale jako příznivec Jaroslava Seiferta jsem Ludvíka Kunderu přečíst musel. On je totiž nositelem Ceny Jaroslava Seiferta.
A podivuji...
Možná bych neměl ani hodnotit.
Ale jako příznivec Jaroslava Seiferta jsem Ludvíka Kunderu přečíst musel. On je totiž nositelem Ceny Jaroslava Seiferta.
A podivuji se nad tím, jak někdo tak jiný může toto ocenění získat. Surrealismus ve své nejzazší podobě.
Básně těžké, myšlenkové, snové, složité a těžkopádné.
Určitě se obtížně skládají a klobouk dolů před mistrovstvím tohoto typu.
Nicméně, do mého života nepatří a subjektivně musím hodnotit velice nízko... Je mi líto...
Číst více
Číst více
11.11.2023
Název knihy odkazuje k rozdílným poetikám jednotlivých oddílů, psaných v různých časech za různých okolností. Rozdílná je i kvalita těchto oddílů.
Básně v první knize spisů "Bez názvu" byly tak vybuchující obrazností, až nečitelné. Zde se autor více krotí. Nejprve básně jakž takž drží pohromadě název (jako ústřední téma, byť básně samy jsou stále silně imaginativní), poté se překvapivě zvěcní,...
Název knihy odkazuje k rozdílným poetikám jednotlivých oddílů, psaných v různých časech za různých okolností. Rozdílná je i kvalita těchto oddílů.
Básně v první...
Název knihy odkazuje k rozdílným poetikám jednotlivých oddílů, psaných v různých časech za různých okolností. Rozdílná je i kvalita těchto oddílů.
Básně v první knize spisů "Bez názvu" byly tak vybuchující obrazností, až nečitelné. Zde se autor více krotí. Nejprve básně jakž takž drží pohromadě název (jako ústřední téma, byť básně samy jsou stále silně imaginativní), poté se překvapivě zvěcní, soustředí se na konkrétní myšlenku, téma, až jazyk jak by ustupoval do pozadí. Kundera už umí pracovat se slovem, teď jako by zatoužil také něco říci. A naráz bojuje s myšlenkou, jak ji tam dostat - aby nebyla banální. Mnohdy, mám pocit, se to nedaří. Např. divadelní hra Velký Kýžal je postavena na tom, že básník Odolen přichází se zdrcující sebekritikou ve chvíli, kdy už stačilo jen chvíli počkat, aby se obludný systém sám zřítil. Problém je, že nám to Kundera musí naplno říct, protože děj sám nám to nijak nenaznačí. Ten je navíc zkratkovitý, tezovitý, plochý.
Konečně ke konci knihy (oddíl Ptaní) mám pocit, že autor nachází rovnováhu mezi jazykovou hrou, intenzitou výrazu a sdělností, aniž by cokoli z toho přišlo zkrátka. Tento oddíl jsem (konečně) četl s chutí a radostí.
Vypíchl bych ještě skladbu "Je osm hodin hulubi létají do huby", což je nejlepší věc v první půli knihy. Funguje v ní kontrast (nuda - děj), emoce, jazyková hra ("v tom ránu // v tu ránu"; "tržnice trčí" - tohle Kundera umí a já mu to žeru), sebeironie a rošťáctví, které ale, narozdíl od jiných míst, zde nepůsobí pubertálně/neumětelsky.
Číst více
Číst více