Předem napíšu, že bych nerad, aby následující komentář vyzněl jako znevážení této knihy. Autoři nemohou za to, že jsem mnohé nepochopil a k mnohému nedozrál anebo že pocházím z jiného kulturního a duchovního prostředí...
Čekal jsem, že kniha bude adresována širšímu okruhu čtenářstva. Pokud se však např. na straně 57 (§57) dočteme "...musíme svůj život založit na třech velkých skutečnostech - kříži,...
Předem napíšu, že bych nerad, aby následující komentář vyzněl jako znevážení této knihy. Autoři nemohou za to, že jsem mnohé nepochopil a k mnohému nedozrál anebo že...
Předem napíšu, že bych nerad, aby následující komentář vyzněl jako znevážení této knihy. Autoři nemohou za to, že jsem mnohé nepochopil a k mnohému nedozrál anebo že pocházím z jiného kulturního a duchovního prostředí...
Čekal jsem, že kniha bude adresována širšímu okruhu čtenářstva. Pokud se však např. na straně 57 (§57) dočteme "...musíme svůj život založit na třech velkých skutečnostech - kříži, hostii a Panně Marii...", pak je jasné, že až sem a dál se prokouše jen čtenář zběhlý v římskokatolickém žargonu;-)
Čekal jsem dále, že kniha bude osobnější, tedy více naplněna konkrétní a osobní zkušeností autora. Zatím to spíše je sbírka citátů a bonmotů z Bible, církevních otců i současných autorů, zejména vysokých církevních autorit; musím uznat, že jde o citáty zajímavé a svědčící o mimořádné sečtělosti pana kardinála, a také konstatuji, že takové nakupení moudrých vět nakonec sestaví poměrně plastický obraz o kardinálově myšlenkovém světě.
V knize, zejména ve třetí z jejích pěti kapitol, jsem našel několik velmi pozoruhodných střípků, např.
s.113 (§223) "V zemích, které chtějí být sekulární ... už vztah k posvátnu neexistuje."
s.119 (§241) "...zda smutek západních civilizací ... nepochází ze ztráty smyslu pro tajemství."
s.120 (§242) "I své tělo zakrýváme oblečením, ne protože by bylo zahanbující nebo nečisté, ale protože je posvátné a tajemné."
s.124 (§250) "Liturgie je nemocná. Snad nejnápadnějším příznakem této nemoci je všudypřítomnost mikrofonu."
A dále mě zaujala pátá kapitola, v níž se k rozhovoru přidává kartuziánský převor dom Dysmas de Lassus. Tady to kýžené konkrétno a uchopitelno nacházím, tedy spíš v promluvách převora než kardinála. (s.214 "Existuje-li právo na informace, existuje i právo nebýt informován." (Solženicyn)).
Knihu tedy považuji za dílko plné drobných drahokamů rozházených v těžce prostupné houštině slov.
Číst více
Číst více